Vision heeft al heel lang een factuuradvieslijst die bij de projecten afgedrukt kan worden als lijst. Deze factuuradvieslijst heeft periodiek onderhoud gehad en is nu een stuk sneller. Om de lijst te kunnen gebruiken moet je nog wel een actie doen.
De factuuradvieslijst kent al een lange historie. Logisch want goed factureren en niets vergeten is een must voor elk bedrijf. In het verleden zijn er verschillende varianten geweest, maar er zijn er maar twee actueel: de factuuradvieslijst met vragen (555) en de factuuradvieslijst (709). Het verschil daartussen is, zoals de naam al aangeeft, dat de een vragen heeft om precies te kunnen kiezen wat er op de lijst moet komen, de ander maakt meteen de afdruk zonder vragen. Gebruik je nog een factuuradvieslijst met een lager nummer dan 555, dan is deze verouderd en is het advies om dit rapport te vervangen. Onderaan het bericht staan de voorbeelden van de actuele factuuradvieslijsten.
De veranderingen
Het is vooral het rapport “factuuradvieslijst met vragen (555)” dat is bijgewerkt. “Factuuradvieslijst (709)”is er nieuw bijgekomen. Aangepast zijn:
- De snelheid: De factuuradvieslijst had altijd aardig wat tijd nodig, door nieuwe inzichten en opties in het ophalen van de data voor het rapport verloopt dit veel sneller.
- De vragen: De keuzes die zijn gemaakt bij de vragen worden nu bovenaan op het document getoond. Dan is achteraf altijd te zien wat er gekozen is.
- De volgorde: Er is een vraag toegevoegd met de keuze of de lijst getoond moet worden op projectnummer of op klant.
Wat biedt Factuuradvieslijst (709)
- Automatische uitsplitsing in te factureren termijnen, te factureren aangenomen werk en te factureren regiewerk.
- Eén regel per project (binnen de uitsplitsing, dus als er termijnen en werkpakketten te factureren zijn, wordt een project bij beide getoond met één regel).
- Geen vragen, dus snel, simpel en geen gedoe.
Klinkt goed, wat moet ik doen?
Als het rapport al aanwezig is, dan is het voldoende om het rapport bij te werken. In het kort werkt dat als volgt: Kies onder onderhoud voor rapport, zoek de factuuradvieslijst op en kies onder het tandwieltje voor “Controleer voorbeeldrapport inhoud huidige rapport (webservice)”. Wil je een wat uitgebreidere uitleg voor het bijwerken van rapporten, kijk dan in de helpdocsonline.
Om meteen met alle rapporten helemaal bij te zijn, kan in plaats van huidige rapport ook de onderste optie uit onderstaand schermafdruk worden gekozen “Controleer voorbeeld-rapport inhoud selectie (webservice)”. Deze optie werkt alle rapporten bij.
Mocht de tekst webservice er niet bij staan, dan is het verstandig weer eens een update te (laten) doen.
Als je nog een oudere versie van de factuuradvieslijst gebruikt, dan moet het rapport nog worden toegevoegd. Het installeren van voorbeeldrapporten wordt uitgelegd in de helpdocsonline. Als het nieuwe rapport is geïnstalleerd, archiveer dan meteen ook de oudere versie(s). Dan blijft het afdrukmenu overzichtelijk.
Kan dat niet automatisch?
Een vraag die we nu en dan krijgen bij de servicedesk is waarom de rapporten niet automatisch worden bijgewerkt. Dat gebeurt nu niet uit bescherming van uw routine. Bij het bijwerken van de rapporten kan het zijn dat zo’n rapport er net iets anders uit ziet dan voorheen, ook worden instellingen zoals de volgorde van de vragen en het datumbereik weer op standaard gezet. Bij dat soort veranderingen is het handig dat ze niet optreden als je net heel druk bent. Daarom zit je zelf aan het stuur als het gaat om wanneer een rapport wordt bijgewerkt. Je weet zelf het beste wanneer het uitkomt, maar vergeet het niet. Er zitten regelmatig interessante aanpassingen tussen.
Voor wie ze niet kent: Hieronder enkele afbeeldingen van de factuuradvieslijsten
Factuuradvieslijst met vragen
Factuuradvieslijst zonder vragen